This website requires JavaScript.
Skip to content

Rekruttering  

For mange idrettslag er det utfordrende å få tak i mennesker som både har lyst og kompetanse til å påta seg en trener- eller instruktøroppgave. Derfor er det desto viktigere å ha en rekrutteringsplan med konkrete tiltak for hvordan man skal rekruttere dem og for å sikre kontinuitet i organisasjonen. Ved å tilby muligheten for kompetanseheving og å vise at man blir del av et trenerkollegium kan det være lettere å rekruttere trenere. 

En rekrutteringsplan kan inneholde:  

  • Hvem har ansvaret for rekrutteringen og ulike rekrutteringsaktiviteter 
  • Hvilke aktiviteter skal gjennomføres 
  • Hvordan skal aktivitetene organiseres  
  • Tid og sted for aktiviteter  
  • Hvordan skal man nå ut med informasjon  
  • Hva slags informasjon er viktig å gi de man når gjennom rekrutteringsaktivitetene 

 

Innføring og opplæring  

I enkelte idrettslag får ferske trenere og instruktører oppleve å bli tildelt en gruppe utøvere, noen treningstider og deretter bli overlatt til seg selv. I andre enden av skalaen må man gjennom interne kurs og opplæringer før man får begynne å avholde treninger. Det å gi god innføring og opplæring øker sannsynligheten for at nye trenerne vil fungere i tråd med idrettslagets ønsker, samtidig som det gir en økt trygghet for trenerne å vite hva som er forventet av dem.  

Det anbefales å lage en konkret plan for hvordan innføring og opplæring skal foregå. På den måten sikrer idrettslaget at det blir gjort likt hver gang. Denne kan med fordel evalueres med de som fikk innføring og opplæring etter litt tid for å sikre at det blir best mulig nest gang. 

 

Ivaretagelse av trenere 

Mange trenere føler seg alene med sin oppgave og at de ikke har noen god kobling til resten av idrettslaget. Ved å legge til rette for at trenerne føler seg som en del av et felleskap kan man øke trivselen blant trenere og bidra til at de ønsker å være trenere lenger. 

Kompetanse

Særforbundene, eventuelt tilhørende særkrets eller region, arrangerer kurs rettet mot bestemte idrettsgrener. Har ditt studentidrettslag eksempelvis et fotballag, tilbys det leder-, trener- og dommerkurs i hver fotballkrets som kan bidra til å øke idrettslagets sportslige kompetanse. NIF Trenerløypa er et felles rammeverk for trenerutvikling i norsk idrett. Ved hjelp av Trenerløypa ønsker norsk idrett at trenere på alle nivåer skal ha muligheten til kontinuerlig å forbedre og videreutvikle egen kompetanse, slik at de bedre kan legge til rette for god aktivitet i klubbene.

Støtte til kompetansehevende tiltak  

Studentidrettslagene anbefales å søke om utviklingsmidler for å gjennomføre kompetansehevende tiltak.  

Les mer om utviklingsmidler her

Trenerattesten

Trenerattesten er obligatorisk for alle som trener barn og ungdom i norsk idrett. Vi anbefaler også alle voksentrenere å gjennomføre denne. Trenerattesten tar deg gjennom de viktigste oppgavene og forventningene som stilles til deg som trener. Hvor mange trenere i studentidrettslaget ditt har trenerattesten? Har klubben en plan for å implementere dette?