This website requires JavaScript.
Skip to content

Forbundstinget i Norges studentidrettsforbund 

Forbundstinget avholdes annethvert år (partallsår), og er arenaen der alle studentidrettslag møtes for å fastsette forbundets og økonomiske prioriteringer for de neste to årene. Her godkjennes også regnskap, budsjett og strategiplaner. Endringer i lover og regler skal også vedtas på Forbundstinget. 

Forbundstinget er en møteplass for alle studentidrettslag i Norge. Hvert idrettslag har rett til å stille med én representant, opp til fire representanter avhengig av størrelsen på idrettslaget. Denne fordelingen står i NSIs lov. 

For medlemstall til og med 199: 1 representant
For medlemstall fra 200 til og med 799: 2 representanter
For medlemstall fra 800 til og med 1499: 3 representanter
For medlemstall på 1500 og mer: 4 representanter 

For å delta på idrettslaget må idrettslaget ha betalt medlemskontingent til NSI. Mangel på betalt kontingent medfører tap av møterett, forslagsrett og stemmerett på forbundstinget jf. §4 i NSIs lov. 

Forbundstinget skaper en god anledning til å påvirke norsk studentidrett politisk. Forbundstinget legger også opp til faglig påfyll, og er en arena for erfaringsutveksling og nettverksbygging med andre dyktige studentidrettsledere. 

Dersom idrettslaget ønsker å fremme saker på Forbundstinget, er det viktig med gode forberedelser. Frist for innsending av forslag til forbundstinget er fire uker før tinget. Forbundsstyret kommer med sine uttalelser, og alle saksdokumenter vil bli tilgjengeliggjort på NSIs nettsider samt sendes ut til alle studentidrettslag senest to uker før tinget. 

På Forbundstinget foregår også valg av nytt Forbundsstyre, kontrollutvalg og valgkomité. For å bli valgt til et verv i NSI må man være medlem av et studentidrettslag. Det gjøres et grundig arbeid i forkant av Tinget, og innstillingen (foreslåtte kandidater) sendes ut sammen med resten av saksdokumentene. Valgkomiteen har som tradisjon å intervjue aktuelle kandidater i løpet av leder- og nettverkssamlinger før Tinget, og jobber etter fastsatte retningslinjer (link – hvis offentlig?) som skal sikre en god sammensetning av kandidater – på tvers av idrettslag, geografi, etnisitet og kjønn.  

Styrets oppgaver 

Styret er klubbens høyeste myndighet mellom årsmøtene. Styret skal forvalte og drifte etter årsmøtets vedtak. Mange av styrets oppgaver er lovpålagte, men ikke alle.  

Lovpålagte oppgaver for styret: 

  • Sette i verk årsmøtets og overordnede organisasjonsledds regelverk og vedtak 
  • Påse at idrettslagets midler brukes og forvaltes på en forsvarlig måte, i samsvar med de vedtakene som er fattet på årsmøtet eller i et overordnet organisasjonsledd, og sørge for at idrettslaget har en tilfredsstillende organisering av regnskaps- og budsjettfunksjonen og en forsvarlig økonomistyring 
  • Etter behov oppnevne komiteer, utvalg eller personer for spesielle oppgaver og utarbeide mandat/instruks for disse 
  • Representere idrettslaget utad 
  • Oppnevne en som er ansvarlig for politiattester 
  • Oppnevne en ansvarlig for barneidretten, dersom man har aktivitet for barn (opp til 12 år) 

 

Andre viktige oppgaver: 

  • Ansvar for daglig drift av idrettslaget, gjennom planlegging, mål- og strategiarbeid, budsjett og regnskap 
  • Påse at idrettens retningslinjer for aktiviteten i idrettslaget blir fulgt 
  • Arbeidsgiveransvar for eventuelle ansatte 
  • Legge frem innstilling til årsmøtet på kandidater til valgkomité 
  • Oppnevne to personer som i fellesskap skal disponere idrettslagets konti, og sørge for at de er dekket av underslagsforsikring 
  • Oppnevne eller engasjere regnskapsfører 
  • Lage årsberetning til årsmøtet, både fra styret selv og samle inn fra eventuelle undergrupper 
  • Skriftliggjøre viktig informasjon (klubbhåndbok) og oppdatere denne jevnlig

Styremedlemmene er sammen ansvarlige for driften av idrettslaget. Spesifikke oppgaver kan tildeles på årsmøtet eller internt i styret, men ansvaret ligger hos alle styremedlemmer i fellesskap. Fordelingen av oppgaver bør beskrives, og medlemmene bør enkelt kunne finne ut hvem de skal kontakte i ulike saker (se stillingsbeskrivelser under Organisasjon). 

Møteledelse  

God møteledelse er en viktig del av god klubbutvikling. God møteledelse er ikke bare viktig for utviklingen av idrettslaget, men fører også til personlig utvikling og gjør deg til en bedre leder.  

Forberedelse til møtet:

  1. Send ut innkalling og agenda for møtet i forkant. Dette varierer fra klubb til klubb, men typisk er 1-3 uker før gjennomføring. Det er opp til styret hva som er mest hensiktsmessig og hvordan man praktisk sett gjør det.
  2. Sakspapirene bør sendes ut senest én uke i forkant av møtet. Å skrive gode sakspapirer læres ikke over natten. Dette krever trening og ofte må man gjennom noen møter før ting begynner å falle på plass.
  3. Faste elementer til innholdet: 
  • Saksliste
  • Type sak
  • Beskrivelse av hva saken gjelder
  • Forslag til vedtak
  • Eventuelt og evaluering av møtet 

Ved å sende ut sakspapirene tidlig, gir det styremedlemmene tid til å kommentere og gi tilbakemelding. Typiske tilbakemeldinger kan være generelle kommentarer til sakspapirene eller kommentarer til enkelte saker. Involver styremedlemmene i forberedelsen av sakspapirene. På denne måten er alle parter forberedt når møtet settes i gang. Dette vil føre til mer effektiv saksgang på selve møtet og en bedre diskusjonsflyt. Det er en fordel å dele sakene inn etter hva som er formålet med saken:

Type saker:
Informasjonssak
Diskusjonssak
Vedtakssak

I forkant av møtet bør det avklares hvem som skal være møteleder og referent. Møteleder er ordstyrer, og har også dobbeltstemme ved stemmelikhet. Referenten noterer hvilke vedtak styret kommer frem til. En referent kan også notere ned om det er noen spesielle bemerkninger eller kommentarer som blir sagt under møte.    

 

Under selve møtet 

  1. God ordstyring er viktig. Dette kan løses på forskjellige måter, men den mest vanlige er at man har tydelige tegn for innlegg og replikk. Det mest normale er en finger opp for innlegg og to for replikk. Dersom møtet gjennomføres digitalt kan det være lurt å skrive Innlegg eller Replikk i chatten, eller å bruke funksjoner for håndsopprekning.
  2. Har du som møteleder problemer med å holde kontroll på hvem som har ordet, kan det være lurt å notere ned navn underveis for å holde styr på saksgangen. Dette kan fort gå i krøll og da kan man miste flyten i diskusjonen.
  3. Hold deg til tiden. I starten av møtet bør tidsplanen gås igjennom. Her står det hvor lang tid som er beregnet til hver sak. Det kan også være en god idé og legge inn regelmessige pauser, spesielt hvis møte går lengre enn to timer.
  4. Husk vedtak. Om det ikke fattes et vedtak, er i prinsippet alt dere har diskutert rent hypotetisk. En oppsummering av viktige punkter kan også være nyttig når man nærmer seg slutten av saken. Om diskusjonen sporer litt av er det viktig at du som leder møtet fører styret tilbake til den originale diskusjonen.
  5. Inkluder hele styret. Det er helt naturlig at noen styremedlemmer er mer engasjert enn andre. En teknikk kan være å ta en runde rundt bordet, eller spørre noen som ikke har snakket på en stund om de har noen formening om saken eller noen innspill som bør frem i lyset.
  6. Mot slutten av møtet anbefales det å evaluere selve møtet. Her kan styremedlemmene komme med tilbakemeldinger slik at man kan luke ut eventuelle feil og finne forbedringsområder. Dette er også en fin arena til å gi ros til hverandre. 

 

Etter møtet 

  1. Protokollen skal godkjennes av styret etter møtet. Dette kan gjøres på starten av neste møtet eller ved å sette en frist til styremedlemmene. Gå gjennom protokollen og se om man har fått med alle de nødvendige punktene og vedtakene som er gjort.
  2. Ta 5 minutter med din nestleder eller andre for å sikre at dere går fra møtet med samme konklusjon. Selv om man 5 stykker sitter i samme rom, hender det man drar fra møtet med forskjellige konklusjoner.
  3. Om møtet har gått som forventet eller lyktes, klapp deg selv på skulderen.  

Rekrutteringsplan for tillitsvalgte 

Studentidrettslagene er avhengige av tillitsvalgte og frivillige, og rekruttering av disse kan tidvis være krevende. Det anbefales å lage en rekrutteringsplan for hvordan hente inn ressurspersoner til idrettslaget. Planen bør inneholde konkrete tiltak. 

En rekrutteringsplan vil sikre kontinuitet i organisasjonen. Dette er med å sikre langsiktig forankring i styre/utvalg samtidig som det kan bistå i valgkomiteens arbeid. 

Punkter å merke seg: 

  • Valgkomité: starte rekruttering tidlig, god dialog med styret, delta på kurs for valgkomiteer 
  • Synlighet på campus, særlig ved semesterstart 
  • Markedsføring på sosiale medier 
  • Informasjon på aktuelle plattformer, f.eks. idrettslagets nettside 
  • Relasjonsbygging 
  • Attraktive verv, eksempelvis gjennom kurs og kompetanseheving 
  • Sosiale arenaer kun for de tillitsvalgte/frivillige 
  • Egen rekrutteringsansvarlig? 
  • God opplæring  
  • Overlapp og erfaringsoverførsel 

 

Overlapp og erfaringsoverførsel  

Studentidretten er preget av hyppig utskiftning og gjennomtrekk. Dette gjør det ekstra viktig å sikre gode overlapper slik at nye studenter i verv gis gode forutsetninger for å drifte og videreutvikle studentidrettslaget. Flere av tiltakene i denne klubbhåndboka er gode virkemidler til dette. Her presenteres det tiltak som anbefales å gjøre under selve overlappen mellom nytt og gammelt styre, i kort tid etter årsmøtet: 

  1. Overlappmøte
    Overlappmøte bør inneholde samtlige personer fra nytt og gammelt styre. Det bør fokuseres på hva avtroppende styret har arbeidet med gjennom sin periode, og hvilke utfordringer og muligheter dette ga. Alle i avtroppende styret bør fortelle individuelt om sine erfaringer. Det bør settes av god tid til spørsmål fra påtroppende styre.
  2. Fadderordning
    Fadderordning går ut på at personer i avtroppende styre fungerer som fadder (eller rådgiver) i overlappsperioden for å sikre at påtroppende styre får en god start på perioden.
  3. Klubbhåndbok
    En klubbhåndbok er ett av studentidrettslagenes viktigste verktøy. Avtroppende styre bør oppdatere klubbhåndboka før de går av for å sikre at denne er klar til bruk av nytt styre. Her kan dere les mer om hva klubbhåndboka bør inneholde.
  4. Kompetanseoverføring pr. stilling
    Et godt overlappstiltak er at av- og påtroppende tillitsvalgte i samme roller har et eget overlappmøte, for eksempel leder, nestleder og økonom. Dette gjør det enkelt å stille «dumme spørsmål» og er en god anledning til å bli godt kjent med oppgavene som tilhører rollen. 

Samlinger og kompetanseheving – NSI  

En oversikt over samlinger i regi av NSI finnes ved linken under. Siden vil også vise når og hvor neste planlagte samling er.  

Ledersamling  

Samlingen er rettet mot ledere og styremedlemmer i studentidrettslag og arrangørkomiteer. Her vil du få faglig påfyll og ta del i viktige diskusjoner og erfaringsutvekslinger.
Ledersamlingen arrangeres den siste helgen i oktober hvert år. 

Nettverkssamling  

Møt ledere og tillitsvalgte fra Studentidretten på NSIs nettverkssamling. Her vil du få faglig påfyll og ta del i viktige diskusjoner og erfaringsutvekslinger.
Nettverkssamlingen arrangeres den siste helgen i mars hvert år. 

Mentorprogram for unge ledere  

Mentorprogrammet for unge ledere er et fellesidrettslig lederutviklingsprogram initiert av NSI i samarbeid med Norges idrettsforbund.
Mentorprogrammet skal legge til rette for at 20 utvalgte unge ledere i norsk idrett i alderen 19-29 år skal få en arena for personlig utvikling, faglig påfyll og nettverksbygging på tvers av bakgrunn, roller og kjønn. 10 av deltakerne er kandidater fra studentidretten og 10 er kandidater fra andre særforbund/idrettskretser. 

Kurs og klubbesøk – NSI

NSI har flere klubbveiledere som reise rundt i landet for å holde kurs og kompetansehevende tiltak. Her finner du flere av kursene vi tilbyr. Ønsker du andre kurs tar vi gjerne mot bestillinger og utfordringer! Alle kurs er helt kostnadsfrie tiltak for studentidrettslag.  

En oversikt over kurs i regi av NSI finnes ved linken under. 

Klubbesøk (1-2 timer) 

Besøket har som hensikt å informere om NSI, gjøre en grov kartlegging av klubben, samt avdekke klubbens viktigste ønsker, behov og utfordringer. Det anbefales å ta utgangspunkt i Studentidrettens Klubbkonsept i dette arbeidet. 

Klubbveilederen/representanten som er på besøk vil dele informasjon om anbefalte kurs og klubbutviklingstiltak. Dersom klubben ønsker videre veiledning, avtales et startmøte for å finne ut hvordan klubben skal jobbe videre.  

Startmøte (3-4 timer) 

Startmøte klubbutvikling er en klubbkveld hvor fokuset er på hvordan styrke studentidrettslaget. Her bør både styret, medlemmer og instruktører/trenere inviteres. Klubbkvelden kan inneholde visjon og verdier, analysering av klubbens nåsituasjon ved hjelp av klubbutviklingsverktøyet eller konkretisering av planer i tiden fremover. Klubbutvikling er en kontinuerlig prosess. Det tar tid, men hvis tiden brukes godt, kan idrettslaget få til et viktig løft. I samarbeid med NSI vil idrettslaget jobbe mot en bedre utgave av seg selv. 

Oppfølgingsmøte (3 timer) 

Studentidrettslaget får oppfølging på det som ble satt i gang etter startmøtet. Hensikten med oppfølgingen vil være å evaluere resultater og effekter på tiltak som har blitt satt i gang, sjekke om det trengs videre oppfølging på utviklingsarbeid, samt vurdere om nye behov har dukket opp. Intensjonen er å sikre gjennomføringen og videreføringen av tiltakene. Målgruppen er i hovedsak de som deltok på startmøte, men involver gjerne nye ressurspersoner i tillegg. Metodebruken på oppfølgingsmøtet er veldig lik den vi bruker på startmøtet.  

Styrearbeid i praksis 

Dette er en innføring i det å være tillitsvalgt i norsk idrett. Dere vil få oversikt over mye av det som beskrives i Organisasjonsområdet i klubbhåndboken, og kurset inneholder de viktigste lover og regler som klubben må forholde seg til og gode verktøy som kan benyttes i arbeidet for å skape god struktur og organisering.  

Dette kurset arrangeres også i idrettskretsene, både fysisk og digitalt. 

Kurs og samlinger – NIF 

Det finnes også flere generelle kurs og samlinger innen idretten, i tillegg til de NSI tilbyr. Nedenfor er noen eksempler på relevante samlinger i regi av Norges idrettsforbund. 

Olympisk Akademi 

Hvert år arrangerer Norges idrettsforbund Norges olympiske akademi. Dette er en møteplass der unge ressurspersoner i norsk idrett blir kjent og deler erfaringer på tvers av idrett, bakgrunn, alder og rolle i idretten. Deltakerne må være mellom 18 og 29 år og ha ett eller flere verv i norsk idrett (f.eks. trener, leder, dommer). Målet med akademiet er å fremme de olympiske verdier. Olympisk akademi arrangeres i starten av august hvert år.  

Idrettens Fredskorps  

Idrettens fredskorps (IFK) er et utvekslingsprogram i regi av Norges idrettsforbund. Gjennom utvekslingsprogrammet bidrar de frivillige med sin idrettsfaglige kompetanse på skoler, i idrettslag og i lokalsamfunn i det sørlige Afrika. Idrettsutvekslingen innebærer sosialt samvær, sportslig fellesskap og nye bekjentskaper på tvers av kulturer. Intensjonen er å gi barn og unge i det sørlige Afrika like muligheter og tilgang til fysisk aktivitet. NSI har et godt samarbeid med IFK der vi kan spille inn kandidater til stillinger som også innebærer organisasjonsutvikling av idrett i Afrika.  

 

Kurs og samlinger – Idrettskrets, særforbund og særkrets  

Det arrangeres også flere kurs og samlinger av landets idrettskretser, særforbund og særkretser. Informasjon om når og hvor kursene gjennomføres finnes på organisasjonsleddenes egne nettsider. 

De lokale idrettskretsene (i hvert fylke) tilbyr kurs på tvers av idrettsgrener for tillitsvalgte i idrettslagene. Dette er blant annet kurs i gjennomføring av årsmøte, styrearbeid, økonomistyring, klubbadmin, kurs for valgkomité og kontrollutvalg, aktivitetslederkurs, kurs for unge ledere, paraidrett, inkluderingsseminarer, med mer.  

Særforbundene, eventuelt tilhørende særkrets eller region, arrangerer kurs rettet mot bestemte idrettsgrener. Har ditt studentidrettslag eksempelvis et fotballag, tilbys det det leder-, trener- og dommerkurs i hver fotballkrets som kan bidra til å øke idrettslagets sportslige kompetanse

Internasjonal lederpraksis

NSI er medlem i det europeiske studentidrettsforbundet EUSA og det internasjonale studentidrettsforbundet FISU. Gjennom de internasjonale forbundene tilbyr NSI flere spennennde praksismuligheter på det internasjonale idrettsfeltet. Alle medlemmer i studentidrettslag kan søke på disse plassene!

Utdanningstilbud internasjonalt via FISU/EUSA 

FISU og EUSA arrangerer årlige internasjonale konferanser og seminar. I forbindelse med disse arrangementene tar NSIs representanter med seg en eller flere fra klubbleddet i norsk studentidrett. Disse plassene lyses ut på studentidrett.no og er en strålende erfaring for å tilegne seg kunnskap om relevante temaer og ikke minst den internasjonale studentidretten.  

Delegasjonsledelse/ansvarlig rolle internasjonalt i regi av NSI 

I forbindelse med Student-EM/VM/OL sender NSI en delegasjonsledelse som leder den norske delegasjonen gjennom arrangementet. Dette innebærer blant annet organisering, kommunikasjon, koordinering og håndtering av sosiale medier. NSI lyser som oftest ut plasser der studentidrettere kan søke om å bli med i delegasjonsledelsen for å tilegne seg ledererfaring og innsikt i internasjonal studentidrett.