Skip to content
2023-02-23-KasperSchaug-SLGoalball-8-X2

Rapporten «Diversity wins: How inclusions matters» fra Mckinsley, bekrefter at mangfold og inkludering beviselig har en positiv effekt på innovasjon, prestasjonsevne, lagånd og evnen til å ta beslutninger.

Derfor ønsker vi å skape så mangfoldig og inkluderende studentidrett som mulig! Derfor har vi opprettet studentidrettens kompetansebank!

 

Der vi vil fokusere spesielt på disse tre områdene:

  • Sosiale og kulturelle barrierer

Kulturelle barrierer viser til kulturell praksis som hindrer noen i å delta, mens sosiale barrierer viser til sammenhengen mellom lav sosioøkonomisk status og lav deltakelse i idretten.

  • Personer med funksjonsnedsettelse

Mennesker med funksjonsnedsettelse er en stor og sammensatt gruppe. Med funksjonsnedsettelse mener vi tap av, skade på, eller avvik i en kroppsdel eller i en av kroppens psykologiske, fysiologiske eller biologiske funksjoner (Bufdir).

  • Rasisme, diskriminering og hets

Hets er å snakke nedsettende om en person, eller personlige forhold for å virke krenkende, skremmende, fiendtlig, nedverdigende eller ydmykende (Bufdir).
Rasisme er oppfatninger, holdninger eller handlinger som deler mennesker inn i påståtte «raser».
Diskriminering er negativ og usaklig forskjellsbehandling av folk på bakgrunn av deres gruppetilhørighet.

Våre effektmål:

  1. Økt kompetanse og kunnskap om hvordan man på daglig basis jobber for økt mangfold og inkludering
  2. Bevisstgjøring av hva, hvordan og hvorfor tilgjengeliggjøring av aktivitet for personer med funksjonsnedsettelse er avgjørende for en inkluderende studentidrett
  3. Redusert sosiale og kulturelle barrierer for deltakelse i lokale studentidrettslag
  4. Tilpasset aktivitetstilbud er en naturlig del av studentidrettens nasjonale mesterskap
  5. Daglig klubbdrift vet hvilke tiltak som kan gjøres for øket mangfold lokalt

 

Våre resultatmål:

  1. Økt antall aktiviteter for studenter med funksjonsnedsettelse på nasjonalt nivå
  2. Økt antall deltakere med funksjonsnedsettelse
  3. Over 70% av ledere i studentidrettslag har utøvd og fått kunnskap om aktivitet for personer med funksjonsnedsettelse gjennom nasjonale konferanser og arrangementer
  4. Kartlagt hvor mange studenter som har behov for tilpasninger i sin deltakelse i organisert idrett og identifisert tiltak for økt deltakelse
  5. Kartlagt antall studenter med minoritetsbakgrunn sett opp mot deltakelse i organisert studentidrett og identifisert tiltak for økt deltakelse
  6. Studentidretten har et eget punkt for mangfold og inkludering i langtidsplanen “studentidretten vil”
  7. Alle ansatte i forbundet skal ha god nok kunnskap til å videreføre arbeidet innenfor ordinær drift

 

 

Takk til vår samarbeidspartner

Spørsmål? Ta kontakt

EspenLie

Markedsansvarlig (50%) | Aktivitetskonsulent (50%)